Motorový olej je nejdůležitější provozní kapalinou pro vaše auto. Jeho primární funkcí je mazání vnitřku motoru a jeho pohyblivých komponentů mazivem, což snižuje míru tření a tedy i opotřebení, takže prodlužuje jejich životnost.
Kromě toho olej zabraňuje vnitřní korozi motoru, pomáhá rozložit vnitřní teplo a působí preventivně vůči přehřívání vnitřku motoru a v neposledním těsní místa mezi písty a válci. Má také čistící funkci, váže na sebe nečistoty, drobné úlomky a částice uvnitř a odvádí je buď do filtru nebo do olejové vany.
Aby všechny tyto své funkce mohl olej plnit, je zapotřebí, aby ho bylo dostatek. Dnešní nová auta už obvykle nemají velký problém s jeho „ztrátou“, přesto se doporučuje pravidelně na měsíční bázi kontrolovat jeho hladinu v motoru.
Takovou kontrolu byste měli dělat alespoň jednou za měsíc, ale pokud tak budete dělat častěji, nebude to určitě na škodu, zvláště pokud jezdíte převážně po městě.
Kontrola hladiny oleje se provádí při vypnutém motoru. Pokud jste na něm předtím jezdili, je třeba počkat několik minut, aby olej zpátky z motoru stekl do olejové vany. Kontrolu provádíte k tomu určenou měrkou, kterou nejprve vyjměte a očistěte hadříkem, pak vložte zpět a až následně vyjměte znovu a zkontrolujte rysku.
Kromě dostatečné hladiny oleje je pro plnění jeho funkcí důležitá i čistota a 100% vlastnosti. Oba tyto parametry lze dosáhnout pouze tím, že starý olej, který je ztratí vlivem opotřebení či stáří, vyměníte za nový. Pouze takový dokáže plnit dostatečně svoji mazací, těsnící, termoregulační a samozřejmě čistící funkci.
Nejčastějším a nejvíce „slyšitelným“ signálem je nepřirozený zvuk motoru během jízdy. Pokud olej ztratil většinu svých původních vlastností, bude hluk o něco silnější a intenzivnější. K tomu se mohou přidat klepání, dunění nebo „pazvuky“.
Dalším signálem pro nutnost výměny oleje je jeho zbarvení. Původně jantarový a průsvitný olej se změní na tmavý, špinavý a neprůhledný.
Mezi již vážnější příznaky, že něco není v pořádku nejen s motorovým olejem, ale ani s motorem, patří konzistence a zbarvení výfukového kouře. Pokud se původně jemná pára zbarví na tmavě a změní konzistenci na kouř, je čas na kontrolu motoru i motorového oleje. Totéž platí, budete-li přímo uvnitř auta cítit olejový zápach.
Nejviditelnějším signálem, že něco není v pořádku s hladinou či funkcí motorového oleje, je rozsvícení příslušné kontrolky na přístrojovém panelu. V tomto případě doporučujeme zkontrolovat jeho hladinu a zajet s autem do servisu .
Kromě výše zmíněných signálů je třeba se při otázce, jak často měnit motorový olej v autě, držet zejména dvou parametrů. Prvním je počet najetých kilometrů s předchozím motorovým olejem, druhým uplynutý čas od jeho poslední výměny.
Běžně udávaná životnost motorových olejů je do 2 let a do 20.000 až 25.000 kilometrů. longlife oleje s životností až 30.000 km.
V obou případech však platí, že jde o maximální intervaly a řídit se je třeba v první řadě tím, co říká výrobce vašeho auta. Zde se už, zejména u novějších ročníků, většina značek shoduje v kratších intervalech výměny. Pokud jde ohledisko kilometrů, standardem se stává výměna motorového oleje každých ujetých 15.000 km.
Pokud jde ohledisko časové, motorový olej by se měl měnit maximálně jednou za 12 měsíců. Tento interval je určen pro ty případy, pokud byste za rok nenajeli více, než zmiňovaných 15.000 km, takže olej i olejový filtr byste měli vyměnit i tak.
V závislosti na provozních podmínkách, způsobu jízdy a podmínkách okolí však doporučujeme v případě potřeby tyto intervaly zkrátit, například na výměnu každých 10.000 až 12.000 km. To, co rozhodně nedoporučujeme, je výměnu „natahovat“. Minimálně vám hrozí zkrácení životnosti motoru, v tom horším případě jeho poškození.
Mezi faktory, které ovlivňují to, jak často měnit olej, patří jednoznačně stáří auta. Čím je auto starší a má více najetých kilometrů, tím častější by měl být i interval výměny oleje v něm. Pokud už pro nic jiného, pomůže to prodloužit životnost.
Dalším zásadním vlivem je zvýšená zátěž na motor. Pod tímto pojmem se myslí jízda převážně ve městě s častým startováním, rozjížděním a bržděním, sportovní jízda při vyšších otáčkách, jízda v nadměrně zaprášeném prostředí nebo jízda při extrémních teplotních podmínkách. V těchto případech olej rychleji degraduje.
V případě některých starších benzinových motorů TSI také platí, že motor mohl „spotřebovat“ olej i během běžného provozu, na místě je proto jeho častější kontrola. Nemusíte jej však vždy měnit celý, stačí jej pouze pravidelně „dolévat“.
Při dolévání nebo výměně samozřejmě záleží na tom, jaký olej použijete. Zde je třeba se řídit doporučeními výrobce ohledně viskozity i výkonnostní třídy
To první znamená míru vnitřního tření kapaliny, to druhé zase určení motorového oleje pro konkrétní druh motoru či jeho další vlastnosti. Zatímco na obou těchto parametrech záleží a jsou viditelné i na obalu, na značku až tak dívat nemusíte . Každopádně i zde však platí, že za málo peněz získáte jen málo muziky a to se může vymstít.
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024